Az alprojekt országos koordinátora az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara, amely a koragyermekkori nevelés és tanítóképzés területén mindhárom alapszakot, valamint a tanító szak mind a 10 műveltségterületét gondozza. A kar országos koordinációs szerepét erősítik pozíciói a Tanító- és Óvóképzők Dékáni Kollégiumában, valamint a gondozott szakok országos programfejlesztő bizottságaiban és az Óvó- és Tanítóképzők Egyesületében. Mindezen grémiumokkal, valamint a Kaspovári, Szegedi, Pécsi, Debreceni és Nyugat-magyarországi Egyetemekkel, mint kiemelt partnerekkel együttműködésben, karunk az alprojekt keretében az alábbi fejlesztési és koordinációs feladatokat látja el.
Országos koordinációs szerepünkben vállaltuk szakmai műhelytalálkozók, szakmai fórumok szervezését, valamint országos ajánlások megfogalmazását az óvó- és tanítóképzés területén. Ezen ajánlások előkészítéseként szakmai műhelytalálkozókon megvitatjuk az egyes intézmények tantervfejlesztési kezdeményezéseit, melyek alapján országos helyzetképet vázolunk fel. Karunk tanterv- és tananyagfejlesztési törekvéseit az országos koordináció céljainak megfelelően alakítottuk.
A NAT-ban megjelenő fontos fókuszpont a művészeti nevelés, mely az érzelmi nevelés egyik legfontosabb eszköze, így a köznevelési törvény kiemelt pontja. A Művészeti nevelés MA szak kialakítása és a hozzá kapcsolódó módszertani fejlesztések emellett a pedagógus életpályamodell elemeként, az óvó és tanítóképzés zsákutca jellegének leépítéseként is értelmezhetők. Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karával együttműködésben az alprojekt keretében készítette elő a szak indításának dokumentumait, fejleszti a majdani szak módszertani, szakmai hátterét. A téma fontosságára tekintettel a két kar a projekt keretében közös Gyermekkultúra Konferenciát szervez, tematikus folyóiratszámot ad ki a Gyermeknevelés Online Tudományos Folyóiratban.
A fejlesztés célja a kisgyermeknevelő-, óvodapedagógus és tanító szak képzését támogató módszertani eszközök, papír alapú és digitális tartalmak kidolgozása. A módszertani eszközök a pedagógiai, a pszichológiai és a tantárgy-pedagógiai tárgyakat valamint a gyakorlati képzést egyaránt támogatják. A gyakorlati képzés módszertanának megújítását célozzák emellett a képzési területen dolgozó oktatók országos szakmai fórumai, melyek megszervezésében támaszkodunk karunk vezető szerepére a pedagógusképzési ágazatok egyes szereplőinek szakmai koordinációjában (ld. pl. Tanító- és Óvóképző Dékáni Kollégium, Országos Programfejlesztő Bizottság). A módszertani fejlesztés kiemelt célja a hátrányos helyzetű gyermekek minél korábbi célzott képességfejlesztéséhez szükséges ismeretek és kompetenciák támogatása a pedagógusképzésben. Ezt célozza a képességfejlesztő módszertani feladatgyűjtemény kialakítása.
Mindhárom alapszakon áttekintjük és aktualizáljuk a gyakorlati képzést. Ennek céljából szakmai műhelytalálkozókat szervezünk és országos ajánlásokat fogalmazunk meg, valamint módszertani segédanyagokat dolgozunk ki.
A koragyermekkori nevelés és tanítóképzés területein szükséges ajánlások megfogalmazása a mentorképzés egységes kialakítására, a mentorkiválasztás és a mentorok folyamatos támogatásának az un. tutori rendszer elemeinek kidolgozására. Ehhez szükséges a hazai intézményi gyakorlatok összegyűjtése az együttműködő partnerekkel kooperálva, a működő mentori rendszerek áttekintése. Ennek birtokában lehetséges a mentorképzések tanterveinek és tantárgyi programjainak kialakítása, a meglévő programok továbbfejlesztése, országos ajánlások megfogalmazása a mentorok kiválasztására és továbbképzésére, valamint a mentorokat támogató tutori rendszerre. A mentorképzési műhelyt a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara koordinálja. Az országos együttműködés lehetővé teszi a képzett mentorok térségi nyilvántartási rendszerének kialakítását és webes felületen történő hozzáférés biztosítását.
A mentorképzés és tutori rendszer elemeinek elemzéséből származó eredmények, valamint a hazai jógyakorlatok ismeretében lehetséges a mentorképzések tanterveinek és tantárgyi programjainak kialakítása, módszertani segédanyagok kialakítása, képzések szervezése és lebonyolítása. Az alprojekt keretében vállaltuk mindhárom alapszak vonatkozásában a gyakorlatvezető pedagógus szakirányú továbbképzési szak elindításának szakmai, módszertani támogatását – tantervfejlesztést, szakmai és módszertani anyagok kialakítását és egy pilot program lebonyolítását.
A mentorképzésen túl számos egyéb területen szervezünk képzők képzését a projekt keretében. Kiemelt területként kezeljük a művészeti nevelés, korai idegennyelv-oktatás, interkulturalitás, fenntarthatóságra nevelés, matematika, és erkölcstan oktatásának kérdéskörét, valamint a koragyermekkori intézményes nevelés átmeneteit.
2014. április 26. – Deutsch und deutschsprachige Fächer in der Grundschule
2014. május 09. – Tolerancia Nap, a fogyatékossággal élők elfogadásáért
2014. szeptember 19. – Konferencia-előkészítő műhely a gyakorlóintézmények pedagógusainak bevonásával
2014. október 17. – „A tanítóképzés időszerű kérdései” országos műhelytalálkozó
2014. november 20-21. – Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás
2015. január 29. – Forrai Katalin Emlékkonferencia és zenei nevelési műhelytalálkozó
2015. február 05-06. – Óvodapedagógus-képzési Műhelytalálkozó Kaposváron
2015. március 27. – Könyvbemutatóval egybekötött szakmai nap, a korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata témakörében
2015. április 10. – Mentorképzési Műhelytalálkozó Szegeden
2015. április 15. – Bálványos Huba Vizuális Műhely és Konferencia
2015. április 17. – Minőség a gyakorlatban, országos műhelytalálkozó
2015. május 08. – „Együttélés-együttműködés”, workshop a roma kultúráról
2015. június 05. – Jó gyakorlatok a korai nyelvpedagógus-képzésben: oktatás, fejlesztés, kutatás
2015. június 22-23. – „Gyengéd átmenetek – A családi és intézményes nevelés fordulópontjainak támogatása”. Országos Konferencia, a TÁMOP projekt Koragyermekkori nevelés és tanítóképzés című alprojektjének zárókonferenciája
2015. október 09. – „Országos kordinációval a pedagógusképzés megújításáért”, című projekt központi zárókonferenciája
Kapcsolat: tamop2014@tok.elte.hu
A weboldal A kora gyermekkori nevelés és tanítóképzés alprojekt (TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007) keretében valósult meg.
© 2015 ELTE Tanító- és Óvóképző Kar | H-1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 40. | Telefon: (+36 1) 487 8100 | Fax: (+36 1) 487 8196